hits

Lokalisering av objekter

LOKALISERING AV OBJEKTER
Nr vi analyserer emnet om lokalisering av objekter s vet vi at virkeligheten ikke er dualistisk selv om verden viser noe annet. Objektene er erfart i meg av det opplevende instrumentet,sinnet, og at sinnet er et objekt ,som heller ikke er separert fra meg. P kommando av en mystisk kraft s tar sinnet form av objekter ,som ser ut til vre annerledes enn meg,subjektet. Den kan gjre det fordi den har ikke en struktur p egenhnd. Den er formls.

Vi tar erfaringer for gitt ,fordi vi identifiserer oss med kroppen og det vi ser er gjennom kroppen sitt perspektiv. Det vil si fra et ststed av dualitet. Men nr vi analyserer dypere og ser livet med ikke-dualitet sitt ststed eller visjon s forstr vi at alt vi ser utenfor oss som nevnt tidligere er en tanke fra sinnet. En tanke som er kjent av meg. Det ligger kunnskap bak alt det vi erfarer utenfor og inni oss selv. Dvs en tanke,ide eller konsept. Til og med verden og universet er en tanke,ide og konsept i vrt sinn. 

Fordi drpen er avhengig av at havet eller vannet eksisterer. Mens vannet eller havet i seg selv er uavhengig drpen. Det er ogs metafor for sol og mne. Sol/Vann/Hav=Bevissthet/Selv og Mne/Drpe symboliserer sinnet. Bevissthet Selv er uavhengig sinnet - mens mnen og drpen er avhengig av henholdsvis sol(refleksjon av den) og vann/hav. 

Hvis vi undersker og analyserer nye hva som ligger bak skapelse av universet,planeter,mennesker,natur,dyr osv. S er det kunnskap bak alt i skapelsen. Og bak kunnskap er det tanker,ord og handling. Hele skapelsen er en tilsynelatende tanke,ide og konsept. Bevissthet/Selv er ikke avhengig av dette for eksistere. Men skapelsen er avhengig av bevissthet/selv for eksistere. Det er interessant reflektere over nye og det finnes utallige Upanishads som nevner dette. Spesielt Mandukya Upanishad og Karika. Alt vi ser i verden er kunnskap - fra en tanke,ide og konsept. Det ser tilsynelatende virkelig ut - men vedaene definerer virkelig som uforanderlig s det som er i endring er ikke virkelig - bare tilsynelatende virkelig. Det samme gjelder om man undersker nye hvem vi er - identitet - vi er det uforanderlige og alt annet - det foranderlige er fra en tanke,ide og konsept. 

Alt vi ser f.eks utenfor oss selv i verden er egentlig kunnskap inni oss - i vrt sinn - som igjen er en del av det totale sitt sinn - makrokosmisk/Gud/universell eller hva man vil kalle det for. Alt vi ser utenfor kommer fra en tanke,ide og konsept om skapelse. Og skjer egentlig inni sinnet. Men vi ser verden gjennom brillene/perspektivet til kroppen/sinnet. Det er ikke rart ignorans er ganske hardt bundet i verden p hva som egentlig skjer,fordi vi undersker ikke nye nok det vi opplever i verden. 
Fasinerende reflektere,analysere og underske. Det er veldig subtilt.

Jeg gr i dybden hva det vi egentlig "ser" og stiller sprsml ved vr persepsjon. 



Noen lre sier at sinnet blir til objektene,men det stemmer ikke. Hvis de ble objektene, s kunne det ikke modifisere til bli et annerledes objekt senere og vi kunne bli fastkjrt i en enkel erfaring for alltid. Du kan erfare et tre et sekund og i neste sekund s kan du erfare en hund eller en banan uten endring i sinnets natur. Sinnet tar forskjellig form uten bli pvirket av formen den tar. Vi sier at sinnet viser seg som objekter. Det er som en filmskjerm hvor objekter viser seg p, skaper ingen endring p skjermen. Objekter er relativt statisk eller hyt fleksible strukturer i bevissthet som har deres egen besynderlige natur. Relativt statiske strukturer er de tre kroppene ,som vil bli sagt mer om senere og fleksible strukturer er forutsigbare opplevelser som inntreffer i de tre kroppene. De relativt statiske strukturer ..de tre kroppene ,tre niver,tre kvaliteter og de 5 elementene fr verden til vre fornuftig gjennomfrbar slik at vi kan fungere i den. Sinnets natur ,Subtil kroppen er avslre objekter. Hvis objekter var formlse som sinnet s ville ikke meningsfylt arbeid vre mulig. Men sinnet er formls bevissthet.

Objekter ,strukturer, tar form ut av bevissthet som en edderkopps vev tar form fra edderkoppen. Og bevissthet, som edderkoppen, er bevisst mens vevet som erfaringsobjektene, er ikke bevisst. Erfaring er bevissthet ,men bevissthet er ikke erfaring ; P samme mte som vevet er er edderkoppen ,men edderkoppen er ikke vevet. Hvis kjrlighet og hat eller noe annet er objektet i din erfaring , s er det formet ut av din bevissthet.

Fysiske objekter ser virkelig ut fordi sansene, som er relativt permanent organiserte funksjoner i bevissthet ,strukturer bevissthet p en slik mte at de ser fast ut. Det er en kraft. Den er ikke i bevissthet og ikke utenfor,som fr det til skje Det er en god ting, fordi uten denne struktureringen s ville ingen komme seg ut fra sengen og g p jobb fordi ingen ville flge dens natur og livet ville bli fullstendig uforutsigbart. Med andre ord s fr sansene bevissthet til se ut vre fast men det er egentlig ikke solid selv om det er den permanente substansen av eksistensen.

Fordi objekter er ikke ugjennomsiktige ,men er egentlig sinnet som viser seg som objekter,s kan objektene bli redusert til bevissthet. Nr du undersker materielle objekter s lser de seg inn i atomer, protoner, neutroner og elektroner og s i kvarker og mesoner og til og med i enda uendelige sm materiebiter rett ned til Higgs Boson. Med en gang du kommer ned til et spesielt materieniv s blir partikler blger og disse blgene viser seg og forsvinner inni rom. Vi kan egentlig ikke si hva rom er,fordi det er ikke et sanseobjekt som vi erfarer. Og nr du tenker etter subtile objekter: tanker,flelser,minner,drmmer,fantasier osv. Det er ogs tydelig at de heller ikke er betydelige. Det er ikke noe betydelig for oss erfare der ute,med unntak av oss selv som bevisshet i objektformer.

Dessuten s rommer erfaring i seg selv diskrete erfaringer,som er det eneste objektet som er permanent. Individer kommer og gr men erfaring bestr. Diskrete erfaringer er aldri permanent; hva som blir kalt erfaring p individniv er bare sinnet som reflekterer (og tolker nr intellektet fungerer)objektene som viser seg i det. Sinnet er bare bevissthet,som er meg. Jeg erfarer allerede meg selv med eller uten grove og subtile objekter. Det eneste sprsml som gjenstr er: er jeg fri eller ikke?


LOKALISERING AV OBJEKTER
Kroppen,flelser,tanker,trossystemer,meninger og alt jeg erfarer kalles for objekter. Det inkluderer fortid,ntid og fremtid. Erfaring i seg selv er et objekt,kjent av meg. Hvis noe er kjent av meg s kan det ikke vre meg. Fysiske objekter,tanker,flelser og mine erfaringer i verden er objekter kjent av meg. 

Er jeg separert fra objektene? Vi trenger g dypere i vr selv-analyse. Hvor slutter jeg og hvor begynner objektene? Er det en separasjon? Hvis det er, hvilken type separasjon er det? Hvis du analyserer persepsjon, s vil du se at objektene er ikke separert fra subjektet,meg. Lys treffer objekter og reiser gjennom ynene og erfaringen og kunnskap om objektet skjer i sinnet.

Kunnskapen av objektet er sann mot objektet. Hvis en hund gr foran deg, s ser du ikke en katt. Hva er erfaringen av hunden laget av? Det er laget av ditt sinn, det oppfattende instrumentet. Sinnet er din bevissthet som lager form av ulike objekter. Den kan ha kjennskap til hva som helst fordi det er bde formls og grensels. Hvis du tenker p erfaringen med hunden s kan du se det fra den erfarendes synsvinkel at hunden er i ditt sinn, og ikke utenfor gende i gaten. Det ser ut til at det er utenfor, men hvis du opplever noe utenfor , s kan du ikke det. Uansett hvor nr du kommer hunden s er det alltid et objekt. Du kan ikke bare hoppe ut av ditt kropp-sinn og erfare objekter, fordi objekter er ikke lokalisert hvor de tilsynelatende ser ut til vre. De ser alltid ut til vre borte fra oss men de er ikke det. 

Objekter er ikke virkelig. Nr vi sier at de ikke er virkelig s mener vi at de ikke forblir det samme fra sekund til sekund, og skapt av ulike deler. Hvilken del av hunden er egentlig en hund? Hret,tennene,nesen,halen? Det er en samling av partikler som endrer seg gjennom ulike naturlover. Hvilket partikkel er nesepartikkel? Nr du kommer veldig nrme hunden s er hunden en flekk med hr. 
Nr du undersker, s vil alle objektene automatisk bryte sammen til rommet som partiklene viste seg i og observatren av rommet. Observatren er bevisst av rommet og objektene som sitter i det,fordi ellers vil de ikke ha blitt kjent. Og bevisstheten av observatren er bevissthet,som vet alt. 

Definisjon av virkelig i Vedanta handler om noe som aldri endrer seg - virkelig betyr uforanderlig. Objekter er ikke virkelig,fordi de endrer seg. Hvis du undersker forsiktig s vil faktumet opprre deg fordi du ville ikke jage objekter om du visse at de ikke var virkelig. Analysen viser oss at objektene vi identifiserer og tenker vi erfarer gjennom sinnsfornemmelse er essensielt ikke noe mer enn spesielle fornemmelser/flelser skapt av sanseorganene. 

5fTwpUeg-qU
I denne videosnutten snakker Vedanta lrer James Swartz om "analyser av erfaring" i Kln 2015. Teksten er Vivekachoodamani - som har med viveka,diskriminere - skjelne mellom det som er selvet/virkelighet/uforanderlig og ikke-selv/tilsynelatende virkelighet/foranderlig. 

James vil vise de som flger satsangen og oss som ser p videoen et eksperiment og spr hvor er drikke-glasset,som han holder i hyrehnden sin. Vi kan vre med underske og analysere selv.  Han sier videre:
- Er dette glasset i min hnd spr han videre? Noen sier ja og andre sier nei. Vedanta sier at glasset er ikke i min hnd. Vi skal analysere og underske erfaring.Det krever at du deltar. Det er ingen foredrag. Jeg vil at dere skal tenke med meg. Du m sjekke med din erfaring og se om det er sant eller ikke. For se dette glasset s trenger jeg lys. Er det noen som er uenig i det? Nei,fint. 

Vitenskap vil fortelle deg at lyset treffer glasset og gr gjennom et lite hull i mitt ye - dvs pupillen. Og dette glasset snur opp ned bak yeeplet,som blir kalt for netthinnen. Netthinnen er millioner biter av piksler(bildeelement). Gud har skapt mange millioner piksler bak yeeplet ditt. Det blir kalt for netthinnens vindu. Glasset er opp ned. bak yeeplet,netthinnen. Stimulansen tar form som dette glasset. Du ser ikke en hund her eller en katt her? Nei.  Erfaringen av glasset er sann mot glasset. Hvis jeg viser en hnd s ser vi en hnd. Bildeelementet tar form som en hnd. De er opp ned for netthinnen. S reiser kunnskapen eller informasjonen gjennom den optiske nerve og blir snudd om. Og erfaringen eller tanken av glasset viser seg i din subtil kropp(ego-sinn-intellekt verkty). Det skjer i ditt sinn for si det enkelt. Glass-kunnskap/erfaring/tanke skjer uten anstrengelse i ditt sinn. 

Er glasset og sinnet separert hverandre? Er det et mellomrom mellom dem? Et rom mellom sinn og glasset? Nei, det er det ikke. Ingen separasjon. Sinnet er bevissthet. Den er formls. Nr et objekt viser seg i bevissthet - i sinnet s tar sinnet form av objektet - glass i dette tilfelle. Hvis det er en hnd s tar sinnet form med en gang som en hnd. Erfaring av glasset er ikke i sinnet da. Pixels i sinnet omformes med en gang til hndens form. Jeg har hnd-erfaring og hnd-kunnskap. Nr jeg tar bort hnden og tar frem glasset s har jeg med en gang glass-erfaring og glass-kunnskap. Det er vel ingen forskjell mellom glasset og mitt sinn er det? Nei, det er ingen forskjell. 

Jeg vet at du ikke har tenkt p det grundig fr. Det er derfor vi forklarer det til dere,fordi dere har ikke tenkt p det. Du bare aksepterer troen p at glasset er i hnden min. Hvis glasset er i min hnd hvordan kan alle erfare det? Dere m komme over hit for erfare det. Den frste som kommer hit og erfarer glasset vil jo skjule det. Men alle ser glasset uten mtte endre eller bevege seg. Det er fordi glasset er ikke her. Glasset er i meg. I mitt sinn. Det er enkelt. 

Det neste sprsmlet: Et farlig sprsml - hehe :) Hvor langt unna er du fra sinnet ditt? Ingen forskjell - distanse. Ditt sinn - ditt erfarende instrument og du er ett. Kan du finne en separasjon mellom deg(bevissthet) og ditt erfarende instrument(sinnet)? Se inni deg og tenk p det s kan du ikke finne separasjon.Hvis det ikke er en forskjell mellom deg og ditt erfarende instrument - ditt sinn, og det er ingen forskjell mellom ditt sinn og glasset - er det forskjell mellom deg og glasset? Svaret er nei. Hvor er glasset? I meg. Det er ikke i min hnd. Det er i min hnd hvis du er din kropp. Hvis du er kroppen s er glasset i hnden min. Men er du kroppen?Nei, det er du ikke.

Kroppen er et objekt og har samme virkelighetsorden som glasset. Kroppen er et objekt kjent av deg. Det samme med glasset,som er et objekt kjent av deg. Glasset og kroppen er skapt av materie. Glasset ser tilsynelatende ut til vre i min hnd hvis jeg tror jeg er kroppen. Nr jeg tror jeg er bevissthet s er glasset i meg og ikke separert fra meg. Derfor er virkeligheten ikke-dualistisk. Virkeligheten ser tilsynelatende dualistisk ut,fordi jeg har blitt lurt av Maya,som betyr ignorans i tenke at jeg er objektet,kroppen. Det er en feilaktig identifikasjon av meg selv ,kropp/objektet som produserer dualitet. Derfor er dualitet en tro og ikke fakta. Vedanta sier ,som vi har sett igjennom vr grundige analyse av vr erfaring - vi har oppdaget at virkeligheten er ikke-dualistisk. Selv om det ser tilsynelatende ut som en separasjon - det er egentlig ingen separasjon.  


Det er en underskelse og analyse som krever at man er kvalifisert til forst og realisere dette og er veldig essensielt viktig i Vedanta undervisningen om realisere - forst ens sanne natur og hva virkeligheten egentlig er. Det virker vre lett forst det,men ignorans gjr det vanskelig gjre det siden den sitter hardt fast i vres trossystemer.  


ERFARING AV ENHET
For motbevise at jeg m erfare ENHET siden vi allerede er ett fra et ikke-dualitet eller selvets sitt ststed:
La oss g tilbake til lokalisering av objekter undervisningen. Erfarer du dem der ute i verdenen eller erfarer du dem inne i sinnet? Jeg erfarerer dem i mitt sinn. Hvor langt unna er objektet fra sinnet ditt? Flyter det p overflaten av sinnet? Nei, det gjr det ikke. Hvor er det da? Den har smeltet sammen i sinnet og sinnet har tatt form av et objekt. Sinnet er formlst, som vann og luft, og kan ta alle slags former, nettopp som gull kan bli et spesifikt objekt,ring,armbnd eller halssmykke. Hvor langt unna er du fra sinnet ditt? Flyter sinnet ditt p overflaten av din bevisstheten? Er det mellomrom mellom deg og ditt sinn? Trenger du en bro for reise mellom? 

Jeg trenger ikke det. Hvorfor? Fordi mitt sinn er meg,bevissthet. Hvis dette er sant, s er ikke bare det du erfarer i bevissthet,men det er egentlig bevissthet. Objektene i bevissthet og subjektet ,bevissthet..er ett. Hvis dette ogs stemmer,hvorfor trenger jeg erfaring av enhet? Jeg erfarer allerede enhet med alt. Jeg nsker erfare enhet med alt nr jeg allerede erfarer enhet,fordi jeg er i dualitet og har identifisert med separasjons-tanken,som skaper lidelse. Dualitet er ikke et faktum. Det er bare en tro i separasjons-tanken. Istedenfor prve fjerne nsket om oppn en erfaring av et spesielt objekt, s burde jeg heller underske hva separasjons-tanken innebrer. Stemmer dette? Er jeg separert fra mitt selv? Eller er jeg allerede lykksalighet(bliss),som objektet er ment levere?

Alt er bevissthet. Det er bare bevissthet utifra ikke-dualitet visjonen eller selvets/bevissthetens sitt ststed. Nr du erfarer noe,erfarer du bare det i bevissthet. Det er ingen objekter der ute som du egentlig erfarer. En erfaring er bare bevissthet pluss tanken som viser seg i bevissthet i det yeblikket. Nr tanken endres, s endrer erfaringen seg.

Bevissthet er som et hav og tankene er blgene. Det er egentlig ingen forskjell, bare navn og form av H2O. Havet er H2O og blgene er H20,s nr en tanke kommer opp og skaper en erfaring s er det egentlig bare bevissthet som viser seg som en tanke i sinnet vrt. Sinnet er bare tanker. Imidlertidig nr bevissthet tar form av en tanke s blir den ikke til tanken som med melk som blir til ost. Melken har forsvunnet for transformere seg selv til ost.

Bevissthet viser seg som en tanke. Den er alltid fri fra sinnet inkl tanker,men den presenterer seg selv til seg selv i form av tanker. Nr bevissthet ,deg  er ignorant s identifiserer du med sinnet og du tenker at du er hva du erfarer inkl tanker og flelser. Tanker og flelser er objekter ,blger i havet(bevissthet). 

MAYA - SKAPELSE - VIPARAYA - SNU OM DET SOM ER OMBYTTET
Vi tror p det vi ser gjennom vr persepsjon,som vr essens,mens Maya - skapelsen fr oss til se omvendt av hva som egentlig er sannhet om hvem vi er - vr natur og essens  Og ikke minst virkeligheten. .Objekter,som vi ser utenfor oss selv ser ut til vre det som er vr essens dvs at materie er vr essens,mens det er subjektet som er vr essens,som vi bare kan erfare en refleksjon(pratibimba) av og ikke direkte. Vedanta snur det som er ombyttet - subjektet er oss og ikke objektet(kropp,materie og sinn) som vi tror vi er.

Maya er en "usynlig" Kraft i Bevisstheten og har ingen begynnelse. Maya er evig,bde manifestert og umanifestert. Kunnskap viser oss at Maya er ikke virkelig fordi det er alltid i endring. Vedanta ikke-dualitet visjonen ser p det uforanderlige og ufdte som virkelig. Vi ,jivas/individer kan ikke erfare bevissthet/selv som et objekt. Kunnskap snur p det som er ombyttet og i Vedanta undervisningen er lokalisering av objekter en grunnleggende viktig del .Maya vet alt i universet og lner kraften fra bevissthet. 

Vi tror p det vi ser og oppfatter,men vedanta sin ikke-dualitet visjon viser noe annet nr vi undersker og analyserer mysommelig og grundig erfaringene vi har. Det har vi prvd gjre i denne bloggen snn noenlunde.


Greg Goode sin bok Direct Path er en bok som analyserer i dybden om lokalisering av objekter og anbefales  sjekke ut.
Det er dyptgende metodiske analyser av lokalisering av objekter-undervisningen. Objekter inkluderer tanker,kropp,verden,flelser osv og oppstr i deg,bevissthet. 

Unntaket er om selvet og svn og at Goode ikke kommer med forsiktig forskjeller p emnet erfaring og kunnskap,mellom den som vet og den som erfarer. Den som vet er fri av den som erfarer,men den som erfarerer er ikke fri at den som vet(den som vet - ren bevissthet. erfare lykksalighet er ikke det ultimate mlet som man kan f inntrykk av i Goode sin bok - Sat Chit Ananda har med eksistens - bevissthet - grensels kjrlighet og lykksalighet - vr naturlig essens - hvem vi er. Uansett en nyttig bok hvis man nsker fordype seg mer i emnet lokalisering av objekter. 


KILDER:
1) Essence of Enlightenment - James Swartz
2) Direct Path av Greg Goode
3) Mandukya Upanishad and Gaudapada Karika - James Swartz
4) Vivekachoodamani - Edwin Faust

3 kommentarer

David Storoy

01.03.2018 kl.10:54

A technical question comes up. One can say that the internal world is projected by the thought. But can one say that the external world is also projected by thought? This would mean that when the thoughts are not present, the world would become non-existent. The external world is not projected by my thought but it is created by the Lord already, and so, how can the author say that the external world is created by my thoughts? The world projection by one?s thoughts alone is the subjective idealism of Buddhism. Here the author seems to say that the external world is projected through the sense-organs by thoughts.

How are we to understand this? By making a difference between the Īśvara-created world and the thought-created world. The former is called Īśvara-sṛṣṭi and the latter is called jīva-sṛṣṭi. Īśvara has created an external world already but that external world does not create any problem for me. Whereas when my thoughts perceive the external world, and I relate with the external world and develop likes or dislikes, then that part of the world with which I develop ahaṅkāra and mamakāra is capable of giving me joy or sadness, which is saṁsāra.

The intrinsically non-hurting or non-pleasing objects of the world

are the observed world but the hurting or pleasing objects are the experienced world. The observed world is the Īśvara-sṛṣṭi and the experienced world is the result of converting Īśvara-sṛṣṭi into objects of pleasure and pain. This conversion happens because of ahaṅkāra and mamakāra and that alone is saṁsāra. Therefore thoughts are responsible for the creation of the experienced world. That experienced world is the creation of the vṛttis or thoughts of the jīva. Vidyāranya discusses this elaborately in dvaita-vivekaprakaraṇam in Pacadaśī. In this verse, the author is talking about the jīva?s creation, the experienced world, which is created by thoughts. Mokṣa is reducing the experienced universe into the observed universe by the elimination of ahaṅkāra and mamakāra. Then, the relative pleasure and pain will go away. A jāni is described by Kṛṣṇa in the Bhagavad Gītā (12:13): nirmamo nirahaṅkāraḥ samaduḥkhasukhaḥ kṣamī; who is free from ?mine?-notion, free from ?I?-notion, same in comfort as well as discomfort, and forbearing.

Vedānta is not an academic exercise but an intellectual transformation, which should change my perspective such that even my own relations should be seen as Īśvara?s property. This is freedom from ?I? and ?mine?. This is the only option for liberation. Removing ahaṅkāra and mamakāra by seeing everything as Īśvara?s property is the only method for liberation.

Verse 11

http://arshaavinash.in/index.php/download/drg-drsya-viveka-by-swami-paramarthananda/

David

16.03.2018 kl.10:37

Did God Make A Mistake?

http://www.shiningworld.com/site/satsang/index.php?r=site/sendArticle&id=125

David

17.06.2018 kl.13:37

Pure Existence, Name and Form

Sundari (Isabella Viglietti) - September, 2016

Tags: existence

Share Link: http://www.shiningworld.com/site/satsang/read/2922

Skriv en ny kommentar

David Storoy

David Storoy

45, Bergen

Jeg skriver en del om tradisjonell Advaita Vedanta Sampradaya i bloggen og har vrt student siden november 2014. Vedanta er kunnskapsbasert og blir kalt for bevissthetsvitenskap. Det er en metodikk for underske ens erfaringer i hverdagen gjennom selv-gransking(kontemplasjoner, logisk tankegang,lytte til en kvalifisert lrers undervisning av Vedanta skrifter),som kunnskapsmiddel(Selv-kunnskap). Det er en 100 % objektiv og upersonlig basert metodikk blottet for egne personlige meninger,synsinger og ideer. Metoden avslrer hvem vi er etter mysommelig og forsiktig underskelse over tid. Selv-kunnskapen jobber da i mitt kropp- og sinn-verkty. James Swartz er min lrer og har over 50 rs erfaring som Vedanta lrer. Han har gtt i lre hos Swami Chinmayananda og Swami Dayananda Saraswati. Sundari Swartz er ogs en lrer jeg flger tilknyttet Shiningworld,som er hjemmesiden til James Swartz - shiningworld.com Vedanta str for slutten av all kunnskap. Man slutter ske etter erfaringer,fordi man har forsttt eller realisert hva man har skt hele tiden(selv/bevissthet/ubetinget kjrlighet). Vi forstr/realiserer at vi erfarer oss selv hele tiden. Vi har ikke et erfaringsproblem,men kunnskaps(identitetsproblem). Kilden til Vedanta er hovedsaklig Upanishads(som er i slutten av alle Vedaene) samt Bhagavad Gita og Brahma Sutras. Vedanta er ingen tro eller filosofi, men en praktisk metode av underske din erfaring av virkeligheten. Trinn for trinn frer det til fjerning av ignorans om din sanne natur og til frigjring,som er alle ndelige veiers ml. Resultatet blir at jeg er fullstendig tilfreds om hvem jeg er uansett hva som skjer i livet. Det betyr at jeg er tilfreds om at jeg er selvet og tilsynelatende individet(jiva) i verden som det er. Jeg fler ikke noe behov for endre p noe i meg selv,andre og i verden. Nr selvkunnskapen og vedanta ikke-dualitet visjonen sitter stdig i ens kropp og sinn:Jeg forstr og er ikke i tvil om at jeg er glede,ubetinget kjrlighet,grensels og fullkommen Selv/Bevissthet(min sanne identitet og natur). Sat-Chit-Ananda=Eksistens-Bevissthet-Grensels betyr alle det samme om hvem jeg er - selv/bevissthet. Det er ikke blind tro,men avhenger av min selv-gransking om det er noe i det som er hovedessensen i vedanta ikke-dualitet visjonen om hvem jeg er. Selv-kunnskapen vil utfolde i meg selv og vise hvem jeg er etter at ignorans er fjernet. Det krever tlmodig og mysommelig arbeide over langt tid. Jeg er takknemlig til kvantefysikere Erwin Schrdinger og Werner Heisenberg samt den indiske spirituelle lreren Deepak Chopra blant annet for inspirasjonen til flge tradisjonell Vedanta. Om du nsker komme i kontakt med en kvalifisert tradisjonell Vedanta lrer s finnes det veldig dyktige lrere nevnt under emnet CONTACT(oppe til hyre p http://www.shiningworld.com/site/).

Kategorier

Arkiv