hits

9-Trinns Oppskrift for Effektiv Ledelse av Sinnet

9-Trinns Oppskrift for Effektiv Ledelse av Sinnet​

Det mestre sinnet er jo noe vi alle nsker klare noenlunde,men det er ikke alltid lett f til. Det krever jo en viss holdning og disiplin. Og ha motivasjon til gjre det. Det kan vre en fin vane jobbe med og kultivere livsstil,som handler om at en fr noenlunde fredfull,klar,intelligent og modent sinn.  I denne bloggen gir jeg 9 trinn som oppskrift for effektiv ledelse av sinnet. Det er inspirert fra Sundari Swartz og Christian Leeby hovedsaklig,som begge er lrere i Vedanta. mestre ,ha en viss kontroll eller ledelse av sinnet er ndvendig om man skal vre noenlunde tilfreds der vi er i livet. 



9-TRINNS OPPSKRIFT FOR EFFEKTIV LEDELSE AV SINNET:

1. EI SINNET DITT SOM HOVEDINSTRUMENT.

2. AVKLAR DINE HYESTE VERDIER VED FORETA EN SYSTEMATISK OG GRUNDIG ANALYSE AV HELE MORALVERDISETTET DITT. 

3. TA ANSVAR FOR ENHVER ERFARING DU HAR - DE KOMMER FRA DINE TANKER, IKKE FRA VERDENEN. 

4. DINE TANKER /FLELSER KOMMER IKKE FRA DEG ,DE KOMMER FRA DE TRE GUNAS. PASS P AT DU FORSTR HVA GUNAS ER. 

5. OVERVK ENHVER TANKE OG DENS EMOSJON DEN PRODUSERER, OG SE GUNA BAK TANKEN.(Jeg kommenterer litt om dem litt lengre ned i bloggen) 

6. DISKRIMINER DE VANLIGE EMOSJONELLE TANKEMNSTRENE SOM TVINGER DEG TIL HANDLE MOT DINE HYESTE VERDIER,SOM SKAPER SMERTE OG LIDELSE.

7. VURDER DINE DAGLIGE HANDLINGER FOR OPPDAGE HVILKE SOM IKKE STTTER DINE HYESTE VERDIER. 

8. FORANDRE TANKENE OG DE HANDLINGENE DISSE PRODUSERES VED VELGE NYE TANKER FOR DITT PRIMRE INSTRUMENT. BRUK ALLTID KARMA YOGA TIL ENHVER TANKE,ORD OG HANDLING. 

9. SLAPP AV OG STOPP BEKYMRE DEG ,SIDEN DITT PRIMRE INSTRUMENT AUTOMATISK TJENER DINE HYESTE VERDIER I DITT DAGLIGE LIV,UANSETT HVA SOM UTFOLDER SEG. 




KOMMENTARER TIL GUNAS:
4. Gunas er et sanskrit ord og har med kvaliteter eller energier gjre. Det er snakk om makrokosmisk(helheten - det totale - universet) og mikrokosmisk(mennesker). Jeg skal skrive en blogg om Gunas etterhvert. Innimellom kan man fordype seg i Gunas - energimestring gjennom disse materialene,som er absolutt se mer nye p:

De tre Gunas-kjenntegn og forklart i grove trekk:

Rajas
Urolig Sinn
Handler,handler og handler(behov for gjre noe hele tiden)
Oppn ting i verden: En partner,penger, hus,barn ... Forretnings-sinn
Oppside: Kreativitet og skape noe. 
Bakside: Stress, Utbrenthet, Ulykkelig, Sjalu, Over-stimulert. 
Mat: Sukker, Karbohydrater, Hurtig Mat..

Tamas
Slv og lat Sinn. 
Kan ikke gjre noe, kan ikke st opp,Jeg vil ikke gjre det, fryktbasert 
Oppside: Jording og er viktig energi iforbindelse med svn. 
Bakside: Depresjon,Manglende modenhet, Tar ikke Ansvar, Kjedsommelighet, Klandrer...
Mat: Pizza, Fettbasert mat, Sauser, Karbohydrater, Ost,Kjtt...

Sattva
Klart sinn
I stand til ta avgjrelser, er rolig og tar passende/riktig avgjrelser... 
Forstr verdenen, Forstr livet
Bakside: Arroganse, Blir altfor komfortabel,tiltrekker seg trengende mennesker
Mat: Salat, Frukt, kokte grnnsaker, rmat, bestemte proteiner.

nRMh3uT1tv4
Her prater min vedanta-lrer James Swartz om de tre gunas i Tyskland 2015.  

James Swartz har kommet ut med en bok om de tre gunas - yoga 3 energiene,som man kan kjpe her. Det er en bok som alle spirituelt interesserte og andre kan kjpe - det vil si at en ikke trenger vre interessert eller flge vedanta spesielt heller. En nyttig bok f med seg om man vil f noe tips og forstelse hvordan mestre ulike energier man kommer borti p sin livsvei. Det er nyttig underske og utforske selv denne kunnskapen. 


I tillegg kan man lese dette kapittelet i boka Essensen av Opplysning av James Swartz,som man kan lese gratis p nettet om Gunas.

KOMMENTARER OM EMNET VERDIER:
Swami Dayananda har skrevet en bok som heter Verdi av verdier,som man kan lese mer om her. Jeg vil jobbe med en blogg om samme emnet etterhvert p bakgrunn av boka til Dayananda og kap 12 - Verdi av Verdier i Essensen av Opplysning av James Swartz.

Denne youtubepresentasjon p rundt 16 deler nevner hva verdi av verdier handler om. 
 


Christian Leeby til hyre,som er en vedanta og yoga lrer via shiningworld har kurs om effektiv ledelse av sinnet,som man kan lese mer om her. De 9 -trinns oppskrift for effektiv ledelse av sinnet er hovedsaklig skapt av Leeby. Sundari Swartz har utviklet det videre fra 5 steg,som han Leeby opererer med til 9. 




KILDER: 
1. James Swartz - Essence of Enlightenment (se litt overfor for link)
2. James Swartz - Three energies bok (se litt overfor for link)
3. Sundari - hvor hun nevner disse 9 stegene til ledelse av sinnet - esatsang
4. Christian Leeby - mestre sinnet kurs (se litt overfor for link)

2 kommentarer

David

19.04.2018 kl.07:34

How Do I Resolve a Problem?

Ram (James Swartz) - March, 2017

A problem is a thought that a particular thought is a problem; for instance, the thought, ?I have low self-esteem.?

(1) Ask yourself what that thought is made of. It is made out of me, awareness. Why is it a problem? Because of ignorance. I?m the self, and I have no problems. I?m making that thought into a problem because I?m identifying with ignorance ? that?s all. Take away the ignorance and the problem resolves back into awareness. There is nothing complicated about it. It?s simple. But it is subtle and goes against the grain ? how we?re conditioned. We are expected to have problems because we need an identity for some reason. Perhaps they buy sympathy or make us secretly feel good in some way.

(2) Thoughts and the feelings they cause are not real. They ?feel? real because they appear more or less frequently, but they aren?t, because they come and go. Don?t implicitly trust your feelings. They are not always evidence of truth.

(3) My thoughts and feelings don?t come from anyone else. It may be convenient to think that someone else is responsible for them, but they come from me alone.

(4) Discrimination is knowing that ignorance, not me or anyone else, is the cause of problems. Negative thoughts don?t point to an outside source; they point inward toward ignorance. If you want a problem-free, pure mind, examine the thoughts playing in your mind and use your discrimination to resolve the unhappy thoughts back into yourself.

(5) If you discriminate there is no lingering karmic rebound from any experience. Unresolved experience is like undigested food: it sits in your stomach and causes suffering. There are unresolved childhood issues you carry for 20, 30, 40, 50 years, feasting on you all the time. They leak out in unconscious ways and pollute your relationship to the world. Remove them with this simple inquiry.

David

30.08.2018 kl.13:46

How to Remove Projections and Impurities

Ram (James Swartz) - November, 2016

Tags: projection / impurity

Share Link: http://www.shiningworld.com/site/satsang/read/2995

A. Vedanta inquiry (vichara). Even though Vedanta is duality, it is good duality because it will give self-knowledge and seeking will stop once you know who you are. Live well and discriminate continually.

B. Remove impurities (malam). Impurities consist of excess rajas and tamas. If you don?t remove them before you realize who you are you will have to remove them afterward if you want to be happy. What use is self-knowledge without its fruit ? freedom from a disturbed mind?

The methods for removing impurities are called yogas and are revealed in the Bhagavad Gita.

1. Karma yoga is the primary means.

2. Take a fearless moral inventory; study the analysis of values unfolded in Bhagavad Gita 16-17.

3. Inquiry into the cause, nature and consequence of each positive and negative emotion, not coercive behavior, will turn a negative mind into a positive mind.

4. Consistent application of the opposite thought (prati-paksha bhavana) will transform the mind. When you think, ?I am incomplete,? think, ?I am complete.? When you hate someone, love them.

5. Prayer. Pray for understanding, courage, resolve, etc.

6. Conscious daily resolution (sankalpa) to practice a particular virtue. ?Today I will not criticize my spouse.?

7. Association (satsanga) with great souls.

Skriv en ny kommentar

David Storoy

David Storoy

45, Bergen

Jeg skriver en del om tradisjonell Advaita Vedanta Sampradaya i bloggen og har vrt student siden november 2014. Vedanta er kunnskapsbasert og blir kalt for bevissthetsvitenskap. Det er en metodikk for underske ens erfaringer i hverdagen gjennom selv-gransking(kontemplasjoner, logisk tankegang,lytte til en kvalifisert lrers undervisning av Vedanta skrifter),som kunnskapsmiddel(Selv-kunnskap). Det er en 100 % objektiv og upersonlig basert metodikk blottet for egne personlige meninger,synsinger og ideer. Metoden avslrer hvem vi er etter mysommelig og forsiktig underskelse over tid. Selv-kunnskapen jobber da i mitt kropp- og sinn-verkty. James Swartz er min lrer og har over 50 rs erfaring som Vedanta lrer. Han har gtt i lre hos Swami Chinmayananda og Swami Dayananda Saraswati. Sundari Swartz er ogs en lrer jeg flger tilknyttet Shiningworld,som er hjemmesiden til James Swartz - shiningworld.com Vedanta str for slutten av all kunnskap. Man slutter ske etter erfaringer,fordi man har forsttt eller realisert hva man har skt hele tiden(selv/bevissthet/ubetinget kjrlighet). Vi forstr/realiserer at vi erfarer oss selv hele tiden. Vi har ikke et erfaringsproblem,men kunnskaps(identitetsproblem). Kilden til Vedanta er hovedsaklig Upanishads(som er i slutten av alle Vedaene) samt Bhagavad Gita og Brahma Sutras. Vedanta er ingen tro eller filosofi, men en praktisk metode av underske din erfaring av virkeligheten. Trinn for trinn frer det til fjerning av ignorans om din sanne natur og til frigjring,som er alle ndelige veiers ml. Resultatet blir at jeg er fullstendig tilfreds om hvem jeg er uansett hva som skjer i livet. Det betyr at jeg er tilfreds om at jeg er selvet og tilsynelatende individet(jiva) i verden som det er. Jeg fler ikke noe behov for endre p noe i meg selv,andre og i verden. Nr selvkunnskapen og vedanta ikke-dualitet visjonen sitter stdig i ens kropp og sinn:Jeg forstr og er ikke i tvil om at jeg er glede,ubetinget kjrlighet,grensels og fullkommen Selv/Bevissthet(min sanne identitet og natur). Sat-Chit-Ananda=Eksistens-Bevissthet-Grensels betyr alle det samme om hvem jeg er - selv/bevissthet. Det er ikke blind tro,men avhenger av min selv-gransking om det er noe i det som er hovedessensen i vedanta ikke-dualitet visjonen om hvem jeg er. Selv-kunnskapen vil utfolde i meg selv og vise hvem jeg er etter at ignorans er fjernet. Det krever tlmodig og mysommelig arbeide over langt tid. Jeg er takknemlig til kvantefysikere Erwin Schrdinger og Werner Heisenberg samt den indiske spirituelle lreren Deepak Chopra blant annet for inspirasjonen til flge tradisjonell Vedanta. Om du nsker komme i kontakt med en kvalifisert tradisjonell Vedanta lrer s finnes det veldig dyktige lrere nevnt under emnet CONTACT(oppe til hyre p http://www.shiningworld.com/site/).

Kategorier

Arkiv