hits

Et reisebrev fra Suryalila Spania Januar og februar 2018

Min frste reise til Spania var absolutt inspirerende og lrerrik. Det var i forbindelse med Vedanta seminar med James Swartz som handlet om de tre gunas (energiene) i tidsrommet 27 januar til og med 10 februar 2018. Det skal jeg fortelle mer om detaljert i siste halvdel av bloggen. Det var personer fra Spania,England,Tyskland,Norge,Brasil,Nederland,Polen,Belgia,Israel og Sverige. En gjeng p ca 70 personer. Jeg beskte ogs byer i de to fridagene som vi hadde:

SEVILLA

Plaza de Espana var en stor severdighet i Sevilla. Flott arkitektur og det var noe kjent med landskapet der. Guiden fortalte at i filmen Star Wars II - Klonene angriper ble spilt inn her i visse scener. Det var ukjent for meg og for en stor Star Wars-fan for meg s var det stas se dette stedet. 


_Rcc7qjrwT8
Her fr vi se noen f filmsekvenser i Star Wars II - Klonene angriper med Anakin Skywalker til hyre som livvakt for Senator Amidala til venstre. Og man fr ogs se hvor eksakte scener ble spilt inn. 
Sentrum i Sevilla er europas strste i mlt areal og det var mye vakkert se der og anbefales om du er innom Spania og er i nrheten av Sevilla. 

RONDA

Ronda er den mest kjente av de hvite byene (Los pueblos blancos) i Andalucia i Sr-Spania.  Selv om den ikke er like spesiell som Setenil (se Reisemagazinets artikkel) s har Ronda den mest dramatiske beliggenheten. Byen ligger nemlig p et plat som deles i to av en dyp klft.  Hvis man ankommer byen fra riktig retning ser det hele svrt imponerende ut (hvis man kommer fra feil retning, merker man faktisk ingenting spesielt!).

Ronda ligger p en hyslette ca 750 m.o.h. litt innover i landet fra Solkysten og har rundt 35000 innbyggere. Byen ble opprinnelig grunnlagt av romerneunder den andre punerkrigen.  Som resten av Spania ble den imidlertid erobret av araberne p 700-tallet. I hele den islamske perioden var den en viktig by noe som betydde at muslimene satte sitt preg p arkitekturen i byen. I 1485 ble Ronda gjenerobret av de kristne, og det ble bygget nye bydeler basert p andre arkitektoniske prinsipper.

Den gamle muslimske bydelen, La Ciudad, p srsiden av klften er den mest spesielle med trange labyrintaktige gater. Det finnes en del store og fine hus og et gammelt arabisk bad man kan beske. Etter gjenerobringen ble de muslimske bygningene bygget om til kristne funksjoner. For eksempel var kirken Iglesia de Santa Maria La Mayor opprinnelig en moske og man kan fremdeles se enkelte arabiske inskripsjoner der.


Ronda gav meg et flott inntrykk og absolutt noe f med seg om man er i Andalucia. Her er noen andre bilder fra Ronda jeg tok:



SURYALILA - ANDALUCIA

Sri Yantra-mandala bilde som hengte p mitt rom hvor jeg bodde p Suryalila. Den ser ut som et fraktal-hologram. 

SURYALILA - mitt hjemsted i Andalucia i de to ukene jeg var der. Surya og Lila er to sanskrit ord, som betyr i retning av bevissthetens kreative spill eller kosmisk kreative spill. Sol og Gud er symboler p kosmisk skaper - skapelse og bevissthet.

For det meste er det yogalrer- og kostholdskurs som skjer p Suryalila. Jeg var med p frste Vedanta-seminar p stedet i r og det er planlagt ogs Vedanta seminar med James Swartz neste r i jan/feb 2019,som du kan lese mer om p Shiningworld og under Events. 

Suryalila ligger i et rolig omrde mellom de hvite landsbyene av Villamartin og Prado Del Rey og nrmeste flyplass er Sevilla. Malaga flyplass ligger ca to timer med bilkjring fra dette vakre stedet. De driver med permakultur og maten er av meget bra kologisk kvalitet. 

Du kan lese mer om Suryalila her. 


Lokalet til Vedanta seminar var her. Og nedenfor et fint bilde av Ganesh - elefantgud,som symbol p bevissthet/selvet og for fjerne hindringer/ignorans p sin vei i livet. 


VEDANTA SEMINAR MED JAMES SWARTZ - TRE GUNAS - ENERGIER - ENERGIMESTRING

James Swartz hadde bilde av Swami Dayananda,som var en av hans Vedanta lrere i Sampradaya-tradisjonen. 


James kom ut med boka yoga av de tre energier - Gunas i 2017. Boka kan du f kjpt her som ebok(10 dollar) eller vanlig bokformat(15 dollar pluss frakt fra England for de som bor i Europa).  
P baksiden kan vi lese av boka:

"Livet er en ubrutt strm av hverdagslige situasjoner diktert av vr karma, og de tre energiene skaper sinnstilstandene,som vi prver ta hnd om. Har du lurt p hvorfor du er enten
1) Trtt,lat,deprimert og forvirret - TAMAS
2) Stresset,frustrert,engstelig,vimsete, rastls og ufokusert - RAJAS
3) Glad uten grunn,lykksalig(blissful), stille,fokusert, dynamisk og kreativ - SATTVA
Denne boka vise deg svar og gir deg middel til matche energiene til dine ml."


Kunnskapen om disse tre energiene - Gunas(Tamas,Rajas og Sattva) kan vre nyttig for alle selv om de ikke flger tradisjonell Vedanta Sampradaya. Det er nyttig vite hvordan man skal hndtere disse energiene. De eksisterer for alle mennesker uavhengig hva de tror p eller ikke. Og oppn ml i livet p ulike omrder s kan denne boka vre nyttig. 

SAMMENDRAG OM YOGA AV TRE ENERGIER - GUNAS SEMINAR MED JAMES SWARTZ I SURYALILA ,SPANIA 2018
To uker inkludert to dager fri med Vedanta seminar om yoga av tre energier var ganske lrerrikt. Alltid mye fordye etter et slikt seminar. 


Gunas er et sanskrit ord og har med kvaliteter eller energier gjre. Det er snakk om makrokosmisk(helheten - det totale - universet) og mikrokosmisk(mennesker).

De tre Gunas-kjenntegn og forklart i grove trekk:

Rajas
Urolig Sinn
Handler,handler og handler(behov for gjre noe hele tiden)
Oppn ting i verden: En partner,penger, hus,barn ... Forretnings-sinn
Oppside: Kreativitet og skape noe. 
Bakside: Stress, Utbrenthet, Ulykkelig, Sjalu, Over-stimulert. 
Mat: Sukker, Karbohydrater, Hurtig Mat..

Tamas
Slv og lat Sinn. 
Kan ikke gjre noe, kan ikke st opp,Jeg vil ikke gjre det, fryktbasert 
Oppside: Jording og er viktig energi iforbindelse med svn. 
Bakside: Depresjon,Manglende modenhet, Tar ikke Ansvar, Kjedsommelighet, Klandrer...
Mat: Pizza, Fettbasert mat, Sauser, Karbohydrater, Ost,Kjtt...

Sattva
Klart sinn
I stand til ta avgjrelser, er rolig og tar passende/riktig avgjrelser... 
Forstr verden, Forstr livet
Bakside: Arroganse, Blir altfor komfortabel,tiltrekker seg mennesker med endel behov/begjr. 
Mat: Salat, Frukt, kokte grnnsaker, rmat, bestemte proteiner.

TRIGUNA VIBHAVA YOGA - De Tre Gunas.  Nr sinnet er renset og etablert i karma yoga, er neste skritt underske og identifisere ens betingelser i lyset av selv-kunnskap,dvs gunas. Dette betyr at du foretar deg en objektiv analyse av programmene (vasanas) som endrer sinnet og former jivas/indvidets "ting".

Eksistensfeltet,kausalkroppen eller makrokosmisk ignorans (Isvara/upersonlig skaper) er laget av tre gunas: rajas,tamas og sattva. 
Isvara fr Maya(ignorans) sin projeksjon refererer til ren bevissthet eller brahman. Maya er en kraft(shakti) ,som eksisterer i bevissthet for ellers ville Maya ikke vre grensels. Maya opererer som ignorans er ogs referert til Isvara ,eller Gud ,Skaperen, Dharma-feltet, makrokosmisk sinn eller kausal kropp. Det er laget av de tre energier eller gunas: sattva,rajas og tamas,selv om dens natur er ren sattva. Skapelsen kommer ut av tilsynekomsten av av de tre gunas. Sattva er intelligens,kunnskap;Tamas er den tunge fortettet energi av materie; Rajas har med handling og begjr. 

Gunas eksisterer om du liker det eller ikke, om du er bevisst p dem eller ikke. Siden du er selvet, s har de ingenting med deg gjre. De er ikke et problem om du ikke identifiserer deg med dem eller ikke har kjennskap til deres eksistens. De preger subtil-kroppen(ego,sinn og intellekt) hele tiden. Frigjring eller selv-kunnskap betyr at du har assimilert kunnskapen at du er hel og fullstendig, og at personen som du tilsynelatende gr rundt med ikke er noe mer enn en oppfatning i deg,bevissthet. Nr du vet hvem du er, med andre ord, nr ignorans av degselv ,som bevissthet(avidya), har blitt fjernet av selv-kunnskap, maya (makrokosmisk ignorans og dens pvirkning), gjelder enda og gunas fortsetter prege subtilkroppen (personen), men de har blitt ikke-bundet og handleren er benektet av kunnskapen. De plager deg ikke,bevissthet, fordi du vet at du ikke er subtilkroppen,personen/handleren. 

Gunas blir kalt for makrokosmisk vasanas og de tilhrer Isvara,eller det totale sinnet,skapelsen. Helt til vi forstr gunas s er de i frersetet s og si i vres liv. Vedanta er veldig klar p at bare direkte kunnskap vil frigjre deg. Det er lurt observere gunas,fordi de er alltid i aksjon. Hver eneste tanke og flelse er drevet frem av gunas. Se hvilke som er sattvic,hvilke som er tamasic og hvilke som er rajasic. Og forst antydninger med identifisere med hver av dems energier og tanker de skaper. 

Start se p verden rundt deg fra dette perspektivet og du vil bli forbauset hvor klart alt blir. Det er som vre ekstra klarsynt. Nr du er projiserende,lidenskapelig, sint, panisk, overstimulert/aktiv,utadvendt,redd,utilfreds,umettelig,klandrende,dominerende,sjalu,kontrollerende,ikke kan sove s er det rajas. 

Nr du er i fornektelse,holder p fortiden,skaper unnskyldninger p hvorfor du ikke kan vre rlig,vre ubesluttsom,kan ikke st opp fra sengen om morgenen,utslitt,klagende,treg,lat,deprimert,fler seg som et offer,flelser av at "feil" i verden er p dine skuldre,at verden er et drlig sted uten kjrlighet s er det tamas. 

Nr du er fredfull,rolig, tenker klart,balansert,medflende,rlig, kjrlig,sikker,tar passende handling, eier alle projeksjoner,renser opp karma p en objektiv mte(spesielt av dine tanker og flelser), ubekymret,uberrt av meninger fra andre eller resultater av dine handlinger,nyter objekter for det de er(klar over alle deres iboende defekter), tilfreds, hel og fullstendig s er det sattva

Gunas er programmert i mter vi tenker p og handler. De er fullstendig forutsigbare. Nr du er for rajasic s vil det trigge vres frykt-baserte tanker og handlinger. Og vi vil projisere vre psykologiske ting p andre eller verden og vil vre ubevisst. Vi vil vre styrt av lidenskap og begjr til oppn hvilken som helst objekt hun eller han er fiksert p. Nr vi er for tamasic s vil vi vre i fornektelse og prve unng det som dukker opp. Noen ganger vil vi vre ndels ,ikke bry oss, absobert i seg selv(egoistisk) og uinteressert. Nr vi er sattvic s vi vi vre fredfull og rolig.

Gunas jobber sammen i lag og til gitt tid s vil en av dem vre dominerende. Rajas og tamas er uatskillelig. De blir kalt for de grusomme tvillingene. For eksempel nr du er rajasic,projiserer utover og er utadvent s vil tamas vre der til benekte det. De er bare programmer som styrer vr person(og alt annet), s lenge vi er identifisert med oss selv som person. De er et problem hvis du ikke har kunnskap om hvordan virkelighet fungerer og hvis du identifiserer deg med dem. For eksempel hvis du sier "Jeg er rajasic" eller tamasic i dag s er du identifisert med dem. Personen er rajasic/tamasic i dag,men du er ikke det. Husk, du er den som vet(vitne), du er den som kjenner til Gunas eller er et vitne. Igjen hvis du sier jeg er ditt og datt, trykk p pause-knappen og spr deg selv: Hvem er det som snakker her? Hvilket perspektiv er jeg identifisert med ,reflektert selv(personen) eller selvet? Hvis du kan konstant gjre det, s vil det forandre livet for alltid. 

Alle tre gunas har en oppside og svel som en bakside,som det gjr det i den tilsynelatende virkeligheten vi lever i. Uten rajas, s vil du ikke st opp av sengen om morgenen eller f noe til i det hele tatt. Rajas er den kreative,aktive kraften. Det er ogs modus av lidenskap. Ikke alle nsker eller lidenskap er noe negativt: Du trenger lidenskap for selv-gransking og et sterkt nske for moksa/frigjring. Det er en av kvalifikasjonene. Tamas er substansen til materie, en tung og stdig energi. Uten den s vil du ikke vre i stand til vre utholdende. Du vil ikke ha en kraft til fortsatt f til noe og bare flyte bort fra planeten. Du vil ikke bli jordet og du vil heller ikke vre i stand til sove. 
Med for mye sattva s kan du sitte fast i den gyldne erfarte lykksalighet, tro at lykke er den hellige gral og at du er ganske spesiell. Sattva er en tilstand i sinnet ,som er erfart av handleren ,subtil-kroppen. Den er rent erfaringsbasert, og varer ikke. Den vil ikke frigjre deg fra avhengighet av objekter, eller f slutt p den subtile ekstensielle lidelsen som kommer med den. Det er likevel en verdifull energi for gransking og br bli kultivert. Det er guna springbrett til selv-kunnskap. 

En annen bakside av sattva er forfengelighet hvor man fler seg ren og hellig,fordi han/hun har hatt en transcendental spirituell erfaring og prver dra til Tiru i India eller andre steder. Og de prver dra bort fra livet sitt med sine psykologiske utfordringer og baggasje. De tror ved benekte sin psykologisk baggasje s er det reise bort - men det er jo en form for virkelighetsflukt. De bygger opp en spirituell identitet som gjr dem mindre liten og redd. 

Utenom oppn kunnskapen av hva gunas er og hvordan de fungerer s kan du lede dem. Hvis du fler deg lat eller deprimert, tving deg selv til gjre noe. Hvis du har mye stress,frykt og er urolig s handler det om roe ned. Det kan hjelpe ekstra p finne egen tid for deg selv og vre rolig. Nr du har roet ned ved f.eks noe avspenning eller puste-velser s kan du meditere og be bnner(takknemlighet for at du eksisterer f.eks og dedikerer dine handlinger til det totale sinnet). 

se p din livsstil og endre p det du kan. Kosthold er veldig viktig for gunas mestring/ledelse. lre hvilke matvarer skaper hvilke gunas. trene er sunt. Det kan til og med vre g noe og trenger ikke vre jogging. Prve slutte hamstre ting som ikke er bra for deg og se p forhold til andre mennesker. Ikke vr sammen med negative mennesker som bygger deg ned. Men om du ikke kan unng dem s se hvilke gunas som strmmer i dem. Nr mennesker ikke er klar over at de kan styre /lede sine gunas s blir de styrt av dem. 

Det er en stor ye-pner se hvordan gunas fungerer i deg selv og i andre mennesker. Selvflgelig er det egentlig ingen andre siden det er bare et selv med tre gunas-fabrikkerte kropper. De fungerer p samme mte i alle andre. De leder showet for alle som er identifisert med kropp/sinn og personens historie. Hvis din dominerende guna er tamas, s er det lurt gi bort det du ikke trenger, slutt spise for mye tamasic mat eller vre oppe s sent. Og vre rvken for benektelse av noe. Hvis din dominerende guna er rajas s vr konstant rvken for aggresjon, projeksjon, utadvendthet av noe slag. For mye sattva? Da er det viktig stoppe late som du er spesiell,fordi du har hatt en ute-av-verden penbaring,spirituell kunnskap eller mye lykksalighet/bliss. Eller at du er hellig fordi du mediterer,chanter i timesvis eller har en opplyst guru(eller du selv er en opplyst guru). Vr ydmyk og fortsett praktisere selv-kunnskap. Poenget her er at alle har en dominerende guna ,som ikke vil bare skape de mest befestede tendenser(vasanas),men som ogs vre hva som har preget dem til ha en spesiell natur. Det er ingen rett eller galt her, eller bedre eller verre. Jobben i selv-gransking er identifisere gunas gjennom selv-kunnskap tillate kunnskapen hjelpe deg mestre gunas ved dis-identifisere seg med med dem ,som bevissthet. 

Nr du handler ut en spesiell guna, s bare observer hva som skjer. Ikke dm det og vr objektiv om hva som skjer - det er jo en film dette. Se bakenfor tanker og flelser - identifisere hva som trigget dem. Dette er praksis av kunnskapen hvor man flger med p det vi liker eller misliker. Skriv ned - ta notis av guna og tilpass det i hvordan en vil skape sinnet sitt. Hver gang du gjr det, s vil det bli lettere mestre gunas og lettere og raskere gjenkjenne dem nr de viser seg om mine liker eller misliker. Det er slik man identifiserer vasana - fordi gunas og vasana er gjemt i det ubevisste sinnet ,som skaper en bestemt guna program,som kjres. 

Lag en fryktls vareopptelling av dine liker og misliker til se hvilket guna verdi de representerer. Vr totalt rlig med deg selv,uten skam,klandring og frykt nr du undersker. Vr veldig rvken og observer hva som skjer i hodet og i ditt liv. mestre gunas er den beste mten rense sinnet og forberede det til opplysning - frigjring. Alle vasanas(tendenser,vaner og programmeringer) og samskaras(inntrykk i sinnet mm) har med gunas gre. De blir til bindende hindringer(pratibandikas) nr de ikke er forsttt eller kontrollert. 

Kunnskapen av hvordan gunas fungerer lindrer ekstensiell smerte og skyld. Den gir deg rntgensyn i deg selv og andre. Den viser at ingen gjr noe egentlig eller har gjort noe. Du kan stoppe klandre eller skylde p andre for noe du har gjort eller har skjedd med deg,fordi gunas forrsaker alt. Hvis mennesker kunne vre annerledes,s ville de ha vrt det. De har ingen valg flge deres natur og tro at de er handlere(tamas). Nr du vet at du er ikke handleren, s kan du stoppe din historie. Det betyr ikke at du ikke gjr passende/riktig handling eller at du vil skade en del av skapelsen. Du vil naturlig gjre valg ,som skaper et fredfull sinn(sattva) og skader ikke,ikke fordi du fler skyld eller er pliktoppfyllende,men fordi du vil nyte et fredfull sinn. 




VASANAS - KARMA - GUNAS - ISVARA - JIVA
Gunas er sentral i skapelse p makro- og mikroniv. Dvs makro=universelt eller verden. Mikroniv=Personer,dyr og natur. Jeg vil forklare noe om forbindelser mellom vasanas,gunas og karma. 
Vasanas=programmeringer,vaner,inntrykk og tendenser som preger ens liv.
Karma=Handling - resultater av handling
Jiva= Individ/person forbundet med subtilkroppen(Ego-Sinn-Intellekt).
Isvara=Upersonlig Skaper/Skapelse/Det Totale Sinn/Makrokosmisk Sinn/Gud

Alle vasanas/karma er er evige og eksisterer som prinsipper i kausalkroppen. De oppstr fra de tre gunas: sattva,rajas og tamas, som utgjr Maya,dharma-feltet eller skapelse. Gunas skaper jivaen,vasanas og deres resultater(karma). Som du vet, en vasana er en guna-generert tendens eller program som vi til stadig repeterer og som binder oss til en feilaktig ide om oss selv,vr karma og livet generelt sett. En samskara er en ansamling av vasanas, alle forbundet som sopp under jorden. Soppene,som vasanas vil poppe opp her og der, og der ut til vre diskret eller uavhengig entiteter, men alle vasanas er forbundet i et enormt nettverk av vasanas i undergrunnen av kausalkroppen eller det ubevisste.

Vasanas er ikke i grunnen noe godt eller drlig. De er skorn,kunnskapen,som driver Skapelsen. Isvara/Det Totale Sinnet skapte dem. Ingenting beveger seg i Skapelsen, eller tilsynelatende virkelighet, uten en vasana som kjrer det, hvorvidt det er en engangs hendelse eller en ofte repeterte atferdsmnstre. En vasana blir en god en nr den driver deg inn i behagelige omstendigheter eller den blir en drlig en nr den driver deg inn i en ubehagelig situasjon. drikke alkohol er en fin vasana for noen mennesker. Det er en smertefull vasana for andre. En vasana er drivkraften fra en fortidshendelse, tendensen til repetere det. Det er en ren teknisk terminologi. Men vasanas kan ogs spire uten en tidligere kjent tendens eller nske/begjr fordi skornet for alle vasanas er Isvara/Det Totale Sinnet, og eksisterer derfor som et potensiale for alle.

Det ser ut til at vres vasanas er personlige og originale, men de er ikke det. Alle vasanas er evige og upersonlige fordi de oppstr i kausalkroppen(makrokosmisk). Isvara produserer dem om og om igjen, fordi det er egentlig bare en evig Jiva eller subtilkropp, som viser seg tilsynelatende som mange unike individer med tilsynelatende unike utgaver. De er ikke ulike(selv om egoet liker tro at de er det) men er generisk og tidls. Det er umulig sette opp en tidslinje til denne logikken,fordi som prinsipper s kan ikke gunas,Jivaen og vasanas bli separert, siden de eksisterer utenfor tid, i et uendelig potensiale inni kausalkroppen, som er uendelig fordi det eksisterer i bevissthet. 


Det er 4 typer tankesett,som James Swartz nevnte i seminaret - som Vedanta snakker om:

1. Impulsiv ufrivillig tenking - styrt av flelser. (rajas/tamas)
2. Mekanisk automatisk tankegang - slv og tung tankegang.(rajas/tamas)
3. Overveid eller beregnet tankegang - sattvisk - kvalifisert sinn - sparker ut eller fjerner drlige ideer og Vedanta er et middel til fjerne ignorans. 
4. Spontan lett tenking - Isvara/Makrokosmisk sinn styrer tankegangen - bakenfor gunas(nirguna). Man flger lett - uten anstrengelse og har full tillit til dharmafeltet - universet og til upersonlig skaper. Ingenting endrer p hvem man er (identitet) - uforanderlig,alltid tilstedevrende,fullkommen og ufdt bevissthet/selv. 

Gunas er nevnt i Bhagavad Gita i ulike kapitler. I kapittel 14 nevnes emnet Kunnskap om Materie - De Tre Gunas
Moksa - frihet/frigjring hvor sattva guna omvender bindende liker og misliker til preferanser - ikke-bindende vasanas. konvertere bindende vasanas til ikke-bindende vasanas er transcendering av gunas. kultivere sattvisk livsstil er det du nsker om du nsker frihet fra bindinger i verden. Vi vil alltid erfare alle de tre energiene - men ha et sinn som er dominert av sattva er nkkelen til frihet. Det er forvrig ogs baksider om man sitter fast i sattva - forfengelighet,arroganse og stolthet blant annet. 

Materie har tre sider- sattva,rajas og tamas. Fordi de er bygget inni Prakriti. 
Prakriti er den subtile rsaken av materie og energi. Derfor er prakriti materie i form av fr. Den ser bevisst ut fordi den lner sitt lys fra bevissthet. Verden og alle utvendige objekter, enten grovmaterie eller subtil materie, er komprimert av prakriti. Prakriti har tre kvaliteter. De tre gunaene som reflekterer selv og ser ut til skjule det,men skjuler det egentlig ikke fordi ingenting kan skjule det.

Ren makrokosmisk sattvic prakriti er som et lyst og klart vindu kapabel til reflektere bevissthet(pratibimba chaitanya). Makrokosmisk sattva er blkopien(planen) til alle former,hele skapelsen ,evige sannheter,krefter,lover,jivaer,karma,tre gunaer og 5 elementer(rom,jord,luft,vann,ild). Den vet alt. Den er ikke blandet med rajas og tamas, det er ren kunnskap. Det er bevissthet som viser seg som den som har kjennskap. Det er et objekt kjent av bevissthet og inneholder alle objekter,inkludert energi og rom. Nr rajas og tamas oppstr og ren sattva er forurenset, s blir vinduet smadret til utallige smbiter. Maya blir avidya(ignorans),mange sider, mangfoldig,skaper alle objekter til levende og livlse, inneholder essensen av bevissthet, bevissthet preget av rajas og tamas.

Maya produserer alle substanser ut av tamas , eksistenssiden av bevissthet. Hvis Maya skapte alle substanser ut av sattva s ville alle steiner tenke og snakke. Rajas handler p objektene iflge deres blkopi, skaper tilsynelatende bevegelse og endring, individualitet og separasjon.

De 5 elementene er sett p som livls. Men vi ser at de er i konstant endring, som beviser at de ikke egentlig er virkelig, men viser seg tilsynelatende som. Vedanta lrer om verden at alle deres objekter inkludert jivas kan bli endret p. Men selvet alene er virkelig fordi selvet er uforanderlig.

Nkkelen her er at prakriti,iforhold til Maya-drmmen, utvikler seg gradvis. Vedanta aksepterer midlertidig dette synet, men nekter ogs det nr undervisningen utvikler seg. Maya er egentlig bevissthet, s den utvikler seg egentlig ikke, men det ser ut til at den gjr det. Hvis vi aksepterer det faktumet at materie kan ikke i seg selv endres, fordi den er livls, og m derfor bli endret p, da blir sprsmlet hva endrer den? Det ser ut til vre bare to valg: selvet, som sitt lys reflekterer gjennom intellektet(buddhi) via tanker eller de tre gunas.

Gunas er imidlertidig et annet navn for Maya. S den andre muligheten er at Isvara/Skaper opererer gjennom Maya og bruker Maya`s projeksjonskraft (rajas) til skape tilsynelatende bevegelse og endring p pratibasika satyam(jiva sristi ,individ skapelse og tolkning av skapelse ) niv. All tilsynelatende materie kan bli endret enten eksternt eller internt p dette nivet. Verken Isvara eller Maya eksisterer p pratibasika satyam niv av den absolutte virkeligheten. Derfor kan ikke selvet verken endres eller bli endret p. 


James gikk igjennom emnet verdier ifm alle tre gunaene. I Bhagavad Gita kapittel 16 blir verdier nevnt og i boka Value of values av Swami Dayananda. 
Kunnskapen av virkeligheten bak Jiva,Jagat(verden) og Isvara som megselv fjerner samsara(bindinger til verden) og setter meg fri. Denne kunnskapen tar bare plass i et raffinert og kvalifisert sinn. Kapittel 16 og 17 i Bhagavad Gita har med forberede og raffinere sinnet. Det er basert p Dharma sastras(skrifter). 

NOEN VERDIER SOM BR BLI KULTIVERT
1) Selv-tillit,mot og frihet fra frykt. 
2) Selv-mestring. Kontroll av kropp-sinn-intellekt instrumentet gitt av Isvara til navigere gjennom livet. 
3) Ydmykhet. Erkjenne Isvara`s bidrag. 
4) Renhet
5) Medflelse.Sensitivitet til flelser av andre. Nr du fler andres smerte s vi du ikke skape smerte p dem. 

NOEN VERDIER SOM BR FJERNES
1) Sinne
2) Gjerrighet
3) Vrangforestilling og forvirring. Tro p at lykke avhenger av objekter. 
4) Arroganse
5) Sjalusi. 
6) Sammenligning. 

NOEN MIDLER FOR FJERNE NEGATIVE VERDIER
1) Diskriminering/skjelneevne(viveka). Sinnet br studere oppsiden og baksiden av verdier av et rent sinn. 
2) Anvende Motsatt Tanke (pratipakshana bhavana) nr du oppdager at du er grdig f.eks - vr geners. 
3) Vre med sattvic mennesker som deler din interesse i spiritualitet(satsanga).
4) Bnner. Be om hjelp til Det Totale Sinnet(Isvara/Gud/Makrokosmisk Sinn) om ikke noe annet fungerer. 

Det var noe av det James gikk gjennom og er bare smakebiter p det han gikk igjennom. En kan f tak i video av dette seminaret etterhvert p denne siden. 
Og som nevnt tidligere i bloggen s er det kjpe boka Yoga of Three Energies absolutt verdt f med seg. Det kan ogs hende i fremtiden at den kommer ut p norsk. Hvem vet.  

Og en kan f kjpt bde ebok og videone - 50 timer i alt p Shiningworld.


Her er de som var med seminaret ca 60-70 personer 

n kommentar

David

27.04.2018 kl.09:54

First of all, which ?I? is talking here? As awareness, THE ?I,? is your nature, and as such is happiness. There is nothing that you need and nowhere to get to. You are it, so how can you get to where you already are or get what you already have? The reflected self, the ?small I? (ultimately, there is no division, but until you know who you are, it is very important to be very clear about this distinction), will never be happy, satisfied or fulfilled. That is why it is driven to seek what it already has, namely, freedom, happiness, i.e. your true nature. Until the knowledge of who you are is hard and fast, you will be like the rat in the story of Ganesh who symbolizes your likes and dislikes, fears and desires. The rat will be on top of you, Ganesh, driving you relentlessly, instead of Ganesh, who symbolises self-knowledge, being the master of the rat, your likes and dislikes.

Isaac is gorging himself because tamas (frustration, boredom, dissatisfaction, wanting things to be different, etc.) is in the driver?s seat. He will then beat himself up with guilt: tamas again. Study theguna teaching, it is the only way to understand Isaac?s psychology, as the gunas (sattva, rajas andtamas) are what govern the creation of the vasanas, likes and dislikes). The gunas do not belong to Isaac, they belong to Isvara and are inescapably woven into the creation. This is why they are called ?ropes?: they bind. The key is to understand them and identify how they play out, as they all have very predictable qualities and give rise to predictable thoughts/emotions/actions. Once Isaac can identify which guna gives rise to ?his? likes and dislikes, dis-identify with them, as they do not belong to Isaac. Isaac can then manage them with the appropriate choices of lifestyle, diet, work, managing resources, relationships, etc. and thus aim for peace of mind. This does not happen overnight; ignorance is obsessively resistant to change; this is where the ?work? is: remaining vigilant as each guna appears, tracking what triggers it and how Isaac responds. With practise, each time you do this, the knowledge is there faster, and Isaac makes the choice for peace of mind faster, with less suffering involved.

There is no problem with doing when you know you are not the doer, so act in accordance with your nature, manage the gunas by making peace of mind your goal and practise karma yoga!

Desire for objects to complete oneself is the root cause of bondage. Moksa is freedom from dependence on objects. As it stands for you, the knowledge of your true nature is not hard and fast. Once the self is realised, kama is no longer a problem. In the Gita, Krishna, speaking as awareness, says, ?I am the desire that is not opposed to dharma.? As awareness, Isaac can have desire without desire, i.e. without pain. You will enjoy everything because you will know it all to be you. You will enjoy Isaac and give him full rein to wander as far as he wants to in mithya because you will know that he always comes home to you, awareness.

-Sundari Swartz esatsang "Which I is talking?".

Skriv en ny kommentar

David Storoy

David Storoy

45, Bergen

Jeg skriver en del om tradisjonell Advaita Vedanta Sampradaya i bloggen og har vrt student siden november 2014. Vedanta er kunnskapsbasert og blir kalt for bevissthetsvitenskap. Det er en metodikk for underske ens erfaringer i hverdagen gjennom selv-gransking(kontemplasjoner, logisk tankegang,lytte til en kvalifisert lrers undervisning av Vedanta skrifter),som kunnskapsmiddel(Selv-kunnskap). Det er en 100 % objektiv og upersonlig basert metodikk blottet for egne personlige meninger,synsinger og ideer. Metoden avslrer hvem vi er etter mysommelig og forsiktig underskelse over tid. Selv-kunnskapen jobber da i mitt kropp- og sinn-verkty. James Swartz er min lrer og har over 50 rs erfaring som Vedanta lrer. Han har gtt i lre hos Swami Chinmayananda og Swami Dayananda Saraswati. Sundari Swartz er ogs en lrer jeg flger tilknyttet Shiningworld,som er hjemmesiden til James Swartz - shiningworld.com Vedanta str for slutten av all kunnskap. Man slutter ske etter erfaringer,fordi man har forsttt eller realisert hva man har skt hele tiden(selv/bevissthet/ubetinget kjrlighet). Vi forstr/realiserer at vi erfarer oss selv hele tiden. Vi har ikke et erfaringsproblem,men kunnskaps(identitetsproblem). Kilden til Vedanta er hovedsaklig Upanishads(som er i slutten av alle Vedaene) samt Bhagavad Gita og Brahma Sutras. Vedanta er ingen tro eller filosofi, men en praktisk metode av underske din erfaring av virkeligheten. Trinn for trinn frer det til fjerning av ignorans om din sanne natur og til frigjring,som er alle ndelige veiers ml. Resultatet blir at jeg er fullstendig tilfreds om hvem jeg er uansett hva som skjer i livet. Det betyr at jeg er tilfreds om at jeg er selvet og tilsynelatende individet(jiva) i verden som det er. Jeg fler ikke noe behov for endre p noe i meg selv,andre og i verden. Nr selvkunnskapen og vedanta ikke-dualitet visjonen sitter stdig i ens kropp og sinn:Jeg forstr og er ikke i tvil om at jeg er glede,ubetinget kjrlighet,grensels og fullkommen Selv/Bevissthet(min sanne identitet og natur). Sat-Chit-Ananda=Eksistens-Bevissthet-Grensels betyr alle det samme om hvem jeg er - selv/bevissthet. Det er ikke blind tro,men avhenger av min selv-gransking om det er noe i det som er hovedessensen i vedanta ikke-dualitet visjonen om hvem jeg er. Selv-kunnskapen vil utfolde i meg selv og vise hvem jeg er etter at ignorans er fjernet. Det krever tlmodig og mysommelig arbeide over langt tid. Jeg er takknemlig til kvantefysikere Erwin Schrdinger og Werner Heisenberg samt den indiske spirituelle lreren Deepak Chopra blant annet for inspirasjonen til flge tradisjonell Vedanta. Om du nsker komme i kontakt med en kvalifisert tradisjonell Vedanta lrer s finnes det veldig dyktige lrere nevnt under emnet CONTACT(oppe til hyre p http://www.shiningworld.com/site/).

Kategorier

Arkiv